Dnes je: štvrtok - 12.12.2024, Meniny má: Otília
Aktualizované: 07.12.2024

Fotografie z roku 2014



On-line: 4

Akcie: 885

Foto galérie: 713

Videá: 309

Odkazy: 586

Komentáre: 1548

Login:

Heslo:

Detail akcie Ohnište a Slemä

Detail uskutočnenej akcie

Vložil:
Jozef
Dátum:
sobota - 12.10.2024
Pohorie:
Nízke Tatry
Vzdialenosť:
19.8 km
Čas:
7h 14m
Stúpanie:
986 m
Klesanie:
986 m
Náročnosť trasy:
7
Body do rankingu:
71.1
Mapa:
Turista
prih. / ospr.
účasť
Roman Roman
Pi - 11.10.
Jozef Jozef
Pi - 11.10.

Trasa akcie

Malužiná (pomník SNP) – Svidovské sedlo – Pod Ohnišťom – Ohnište (1 535 m) – Pod Ohnišťom – Michalovské sedlo – Slemä (1 514 m) – Pozorovací bunker – Brtkovica – Kráľova Lehota, Michalovo – Malužiná (pomník SNP)

Poznámka k akcii

Akcia narýchlo

Fotky a videa Videné: 18

prehrať videoprehrať video

Komentáre:

Vinco

Vinco

2

Škoda chlapi, že som nemohol ísť s Vami. Ohnište a Slemä ešte nemám.
Hlavne, že ste si to užili a trochu pretiahli stuhnuté nohy. A som rád Jozef, že kolená vydržali. Takže nabudúce môže prísť ďalšia tisícovka grin
Pozdravujem aj Romana. V poslednej dobe si musím občerstvovať pamäť Tvojou fotkou Roman, aby som nezabudol ako vyzeráš. Dúfam, že keď u mňa pominú starosti tak sa pridám v Vám.

Majte sa dobre a držte sa. Hlavne Ty Roman, lebo s Jožom mám možnosť byť skoro každý deň.

komentár: 1563 pridaný: 14.10.2024 - 12:12
Jozef

Jozef

1

Akcia vznikla v piatok poobede. Teda nevznikla, Roman ju plánoval inak a inokedy. Pokúšať ma však začal až v piatok poobede. Keďže to bol jeden z mojich malých snov, netrvalo dlho a podľahol som. O niektorých som vedel, že nemôžu ísť, ďalším, na ktorých som si v rýchlosti spomenul, som volal, ale len preto, aby som zistil, že ani oni nemôžu ísť. Tak pôjdeme dvaja a vychutnáme si Ohnište i Slemä sami. Šli sme sem kvôli krásam prírody. To sme ešte netušili, že pôjdeme doslova po stopách SNP. I Keď o havarovanom lietadle na vrochole Slemä sme vedeli.

Zaparkovali sme pri ústi do Svidovskej doliny. Kúsok od nás je pamätník SNP – delo. Asi má pripomínať, čo sa tu odohrávalo. Po vypuknutí povstania v tomto priestore (Kráľova Lehota – Malužiná – Čertovica) budovali povstalci obranný úsek „Kosatec“. Cieľom bolo prehradiť Nemcom postup z údolia Váhu na Brezno a Banskú Bystricu. Delostrelci z Kosatca narúšali manévrovanie Nemcov v údolí Váhu a prísun ich záloh. Sústavným tlakom a účinnou delostreleckou paľbou sa jednotkám obranného úseku Kosatec nakoniec podarilo obnoviť kontrolu nad údolím Váhu a prerušiť prepravu v smere Žilina – Poprad. Zásoby na východný front tak istý čas šli len cez Poľsko a Maďarsko. 01. 09.1944 pov­stalci prisunuli delo do doliny Michalovo a uskutočnili úspešný prepad letiska Mokraď pri Liptovskom Petri. 04.10.1944 de­lostrelci z Kosatca zničili nemecký pancierový vlak, ktorý chránil rekonštrukciu strategického železničného mosta nad sútokom Bieleho a Čierneho Váhu. 25.10.1944 Nemci postupujúci od Telgártu obsadili Brezno. Obrana Čertovice tak stratila zmysel. Delo asi pripomína tieto udalosti a úspechy povstaleckých vojakov.

Postupujeme Svidovskou dolinou. Svidovský potok je nám utešeným spoločníkom. Čaká nás 400 výškových metrov, kým sa dostaneme hore do Svidovského sedla. Tu je ďalší pomník SNP. Tentoraz pripomína miesto, kde padol v boji 24.10.1944 poručík Ján Daniel. Aká udalosť sa skrýva za týmto pamätníkom? 22.10.1944 v sko­rých ranných hodinách napadli Nemci z troch strán za podpory delostrelectva postavenia povstaleckej jednotky Kosatec v Malužinskej doline. Po dvoch dňoch neúspešných bojov sa rozhodli zmeniť smer hlavného útoku. Cez Jánsku dolinu a Svidovské sedlo sa chceli dostať do chrbta povstaleckých síl v Malužinej. V Liptovskom Jáne si vyžiadali 30 mužov na úpravu cesty. V skutočnosti ich použili ako živý štít pri postupe Jánskou dolinou. Keď sa dostali k mínovému zátarasu pred Stanišovú, prikázali civilistom cestu odmínovať. Jeden z nich mal pyrotechnické znalosti z vojenčiny a podarilo sa im míny z cesty odstrániť. Keď obrancovia videli, že Nemci pred sebou ženú civilistov, ustúpili hlbšie do doliny a cestu pred Bystrú uvoľnili. Nemecký útok pokračoval cez Svidovské sedlo. Tu počas bojov padol poručík Daniel a ďalších 9 mužov. Veliteľ roty poručík Kemka a ďalších 9 mužov boli ranení. Časť Nemcov pokračovala smerom na Červený jarok a časť sa vrátila do Liptovského Jána.

Čaká nás ďalších vyše 300 výškových metrov. Už v sedle sme boli varovaní turistom čo tadiaľ prešiel, že sú tam popadané stromy, je to tam mokré a je to nič moc smerom dolu. Smerom hore to až také zlé nebolo. Aj hore o popadané stromy nie je núdza. Nejeden je pekne porastený machom. Máme občasné výhľady. Dúfali sme, že slniečko mraky nakoniec rozoženie, ale nestalo sa tak. Už je jeseň. Skaly už nie sú teplé a slniečku tak už nepomáhajú. Tu už je to takmer rovinka. Na Slemä to máme niečo cez 100 výškových metrov. Tu na nás čaká vrak lietadla. Lisunov Li-2.

Stalo sa to v piatok 13-teho. Boje prebiehali nielen na zemi, ale aj vo vzduchu. V túto noc nasadili Sovieti na podporu SNP 90 transportných lietadiel. Dvadsať z nich do cieľa nedorazilo.. V tú noc na Tri Duby prepravili ťažko skúšanej povstaleckej armáde 473 príslušníkov 2. čs. paradesantnej brigády a 56 ton materiálu. Zo Slovenska zase odišlo 104, väčšinou ranených povstaleckých vojakov a rodinných príslušníkov velenia SNP. Nemeckí noční stíhači napadli 5 lietadiel. Jedným z nich bol aj Li-2, ktorý havaroval na Slemä. Okrem 6 členov posádky zahynulo aj 13 výsadkárov, príslušníkov veliteľskej batérie delostreleckého oddielu. Keď nastupovali do lietadla zakričal na nich zo srandy doktor ppor. Dobrý „Sakra do toho nesadajte, lebo to havaruje.“ Pôvodne malo nastúpiť 15 delostrelcov, ale veliteľ delostreleckého oddielu prikázal rtm. Magadovi, aby opustil lietadlo a premiestnil sa do jeho stroja, pretože s ním potrebuje niečo prebrať.

Pilot naštartoval motory, keď v blízkosti lietadla dopadol delostrelecký granát. Veliteľ lietadla rýchlo vypol motory, prikázal opustiť lietadlo a zaľahnúť na letiskovú plochu. Slobodník Janík odbehol ďalej od lietadla. V tej dobe už bolo vonku šero. Keď sa vrátili vojaci do lietadla Ppor. Tomčány čítal zoznam priezvisk, zbadal čatára Beťku, ktorý tam nemal byť. Musel za posmešku kamarátov opustiť lietadlo. Za ním hneď zatvorili dvere lietadla a odišli bez slobodníka Janíka. Lietadlo s trupovým číslom 28 vzlietlo z letiska Iwonicz. O 21:30 hod. lietadlo ohlásilo prílet do priestoru mesta Poprad. Tu niekde na lietadlo zaútočil nemecký nočný stíhač na Ju-88. Ku smole tých, čo boli na palube lietadla sa stroj zachytil o stromy, prevrátil podvozkom hore a značne sa deformoval, čo spôsobilo smrť vojakov. 19 padlých vojakov bolo z miesta havárie znesených partizánmi do obce Nižná Boca, kde boli pochovaní za účasti generálov Viesta a Goliana.

Keď slobodník Janík zistil, že jeho lietadlo odletelo bez neho. Zaklopal automatom na dvere vedľajšieho štartujúceho lietadla. Kapitán ho najprv nechcel zobrať, lebo už mal preťažený stroj, nakoniec mu povedal „sadaj.“ A tak si výsadkár sadol k delu a jeho posádke a tešil sa, že ide späť na Slovensko. Pri prelete frontu lietadlo zachytili svetlomety a strely lietali všade naokolo. Kvôli veľkej hmle nakoniec lietadlo nemohlo pristáť na letisku Tri Duby. Počas spiatočného letu boli napadnutí nemeckým nočným stíhačom a lietadlo sa začalo rútiť dolu. Pilotovi sa podarilo lietadlo vyrovnať, ale motory už pracovali akosi ťažko. Lietadlo stále klesalo, preto guľometčíci otvorili dvere a vyhadzovali z lietadla všetko, čo sa dalo. Nakoniec lietadlo pristálo na letisku Jasionka. Počas pristávania sa odlomil podvozok, ale vojakom sa nič nestalo. Vo valcoch ľavého motora boli tri diery z veľkorážneho guľometu Ju-88. Späť sa dostali len s jedným pracujúcim motorom.

Zo Slemä sme zostupovali serpentínami dolu. Na zostup ideálne. Cestou míňame pozorovací bunker. Naozaj kúsok odtiaľto vidieť do blízkej Vážskej doliny. Asi tu bol delostrelecký pozorovač a hlásil čo sa dalo a delá strieľali a občas zasiahli. Už nám nezostáva iné ako šľapať k autu. Našťastie jeseň už kreslí svojimi farbičkami a stále je na čo pozerať…

Toto sa skrýva za pamätníkmi. Čerpal som odtiaľto:

https://www.vhu.sk/…iles/568.pdf

https://eknizky.sk/…izky.sk_.pdf

http://kronika-airwarsk.blogspot.com/…3101944.html

komentár: 1561 pridaný: 13.10.2024 - 18:51