Dnes je: štvrtok - 28.3.2024, Meniny má: Soňa
Aktualizované: 28.03.2024

Fotografie z roku 2015



On-line: 10

Akcie: 809

Foto galérie: 646

Videá: 280

Odkazy: 576

Komentáre: 1449

Login:

Heslo:

Detail akcie Z Trenčína na Mikulčin vrch

Detail uskutočnenej akcie

Vložil:
Vinco
Dátum:
nedeľa - 18.11.2018
Pohorie:

Pohoria:

Biele Karpaty, CZ - Bílé Karpaty
Biele Karpaty
Vzdialenosť:
24.6 km
Čas:
7h 15m
Stúpanie:
1160 m
Klesanie:
585 m
Náročnosť trasy:
7
Body do rankingu:
72.6
Mapa:
Turista sa
prih. / ospr.
zúčastnil sa:
Vinco Vinco
Ne - 11.11.
Jozef Jozef
Ne - 11.11.
Roman Roman
So - 17.11.

Fotky a videa z akcie

Trasa akcie

Trenčín, hot. Tatra – Zlatovce – Drietoma – Pod Sokolím kameňom – Machnáč, s. – Machnáč (771 m) – Machnáč, rázc. – Kykula s., št. hr. – Pod Vyškovcem – Mikulčin Vrch

Poznámka k akcii

Ďalší čriepok do edície „Cesta hrdinov SNP“. Ak to s Jozefom absolvujeme budeme to mať do Trenčína hotové.

Pôjdeme dvoma autami, ja a Jožo. Odvezieme sa na Mikulčin vrch a tam necháme jedno auto a druhým sa odvezieme do Trenčína. Zraz aut bude v Drietomej.

Čas odchodu z domu (Vrbové, Leopoldov) ešte upresníme, tak aby sa mohli zúčastniť aj ďalší chtivý turisti.

Komentáre:

Jozef

Jozef

2
zobraziť foto

Unavený turista ledva prepletá nohami. Marí sa mu, že vidí kameň. Lepšie sa prizrie, trochu sa zamyslí, zapojí svoju fantáziu. Zrazu na kameni rozozná lietadlo. A je to jasné. Je to pomník padlým. Blízka informačná tabuľa mu prezradí viac:

V rámci bitky o benzín sa objavili bombardovacie zväzy 15. americkej leteckej armády aj nad moravsko-slovenským pomedzím. Letecký prieskum objavil na stanici v Ostrave stovky vagónov s vojenským materiálom a veľké množstvo cisterien na pohonné hmoty. V blízkosti sa nachádzali menšie rafinérie – Přívoz, Bohumín a priemyselná zóna vo Vítkoviciach.

Skoro ráno 29.08.1944 vzlietli z talianskych letísk stovky bombardérov a stíhacích lietadiel. Nemecká protivzdušná obrana zistila, že na konci bombardovacieho zväzu zaostáva osamotená 20. peruť. K tejto peruti sa pridali ďalšie tri zaostávajúce bombardéry z iných perutí. Pred 11:45 hod. ich napadli nemeckí letci v priestore Piešťany – Trenčín – Zlín. Bolo zostrelených všetkých 7 lietadiel 20. perute a ďalšie 3 lietadlá z iných perutí. Táto udalosť bola neskôr nazvaná Leteckou bitkou nad Bielymi Karpatami.

Prvým cieľom útoku sa stala lietajúca pevnosť č. 473 „My Baby“ letiaca na pravej strane 20. perute. Strely zasiahli lietadlo do strednej strany trupu a do motorov, ktoré začali horieť. Požiar podporovaný kyslíkom, unikajúcim z poškodedných kyslíkových fliaš postupne pohltil pilotnú kabínu i priestor bombovnice, z ktorej sa bombometčík márne snažil odhodiť bomby, aby uvoľnil miesto k úniku zo zničeného stroja. Už prvá salva zabila spodného strelca. Zadný strelec bol ťažko ranený. Granát, ktorý v lietadle vybuchol, vytrhol v trupe veľkú dieru a zabil rádiotelegrafistu, ktorý bol pri guľomete v hornej veži a oboch bočných strelcov. Zasiahnuté boli i výškové stabilizátory a tri motory, ktoré už horeli. Ďalší granát zapálil palubnú dosku a kombinézu druhého pilota. Výbuch omráčil palubného mechanika. Prvý pilot vydal rozkaz k opusteniu paluby. Zranený druhý pilot silou vole opustil svoju sedačku a terigal sa k bočnému núdzovému východu. Bombometčík s predným strelcom mu pomohli vyskočiť a vzápätí ho nasledovali.

Mechanik sa prebral z bezvedomia, ale ostal v šoku ležať. Pilot zanechal márnu snahu o pilotovanie zničeného stroja a opustil svoju sedačku. Keď sa otočil, narazil na už bezvládne telo mechanika. Požiar v bombovnici uvoľnil zaseknutý mechanizmus a časť bômb opustila lietalo, ktoré hneď prešlo do vývrtky a padalo k zemi. V posledných možných sekundách dokázal prvý pilot pripnúť padák palubnému mechanikovi a keď ho vystrčil z lietadla, vyskočil za ním. To sa podarilo iba piatim z posádky lietadla. Vzápätí vybuchli palivové nádrže a zostávajúce bomby v lietadle. Horiace trosky dopadli na Slovensko.

Pilot Mc Closkey spomína: Pristál som medzi stromami a zostal visieť na strome vo výške asi 13 m nad zemou. Bol som zranený – zhorela mi väčšina vlasov a mal som popáleniny na ruke a tvári. Zranené som mal aj ľavé zápästie, krk a ramená. Dole som uvidel dvoch ľudí s puškami. Zakýval som im. Niekto priniesol rebrík. Okolo neho omotali záchranný čln z nášho lietadla. Na provizórnych nosítkach ma zniesli do údolia. Tam ma odovzdali Nemcom, ktorí ma previezli do nemocnice v Kroměříži.

Ďalším z prvých napadnutých strojov bol „Lovely Ladies – let č. 43 – 31885“. V celom zväze letel ako posledný. Ako prvý uvidel nepriateľa zadný strelec posledného lietadla seržant Fitch. Zaradoval sa, že majú bezpečný sprievod stíhačov. Dostal prvý zásah skôr, ako si uvedomil, čo sa deje. Lietajúca pevnosť už nechránila peruť odzadu. Ďalšie strely dvadsať a tridsať milimetrových kanónov prevŕtavali trup lietadla. Trupom zasiahnutého lietadla sa nieslo pre nohých už zbytočné volanie kapitána „Vyskočte! Vyskočte“.

Kdesi vpredu si navigátor strhol zo seba protiflakovú vestu, prilbu a rýchlo si pripínal padák. Ďalší dvaja muži sa pokúšali otvoriť núdzový východ, ale tlak vzduchu, keď lietadlo prešlo do vývrtky po ďalších zásahoch, im to nedovolil. Navigátor Charles McVey sa iba s ťažkosťami predieral do prednej kabíny, tlačený gravitačnou silou padajúceho stroja späť do trupu. Konečne sa dostal k otvoru, ktorý v plexiskle prerazili projektily útočiacich lietadiel. Lietadlo sa roztočilo vo vývrtke priamo k zemi a to mu zachránilo život. Prúdiaci vzduch ho napol omráčeného nedostatkom kyslíka vytiahol z lietadla von dostatočne včas, aby stihol otvoriť padák. Ako jediný z posádky prežil.

Lietadlo vo výške asi 1 km nad zemou vybuchlo. Horiace trosky dopadli na obec Březová. Horiace trosky zapálili Šopíkovu samotu. Charles McVey pristál na slovenskej strane hranice. Podarilo sa mu vyslobodiť sa z padáku visiaceho na strome. Na druhý deň narazil na bombometčíka z lietadla „My Baby“ Wiliama W. Netzleya. Oboch zadržala pohraničná hliadka a dostali sa do nemeckého zajatia. Trosky práve tohto druhého lietadla dopadli na miesto na Vyškovci, kde dnes stojí pamätník.

komentár: 448 pridaný: 26.11.2018 - 21:16
Jozef

Jozef

1

Už to začína. Bolo to vidieť už cestou autom. Najprv Roman zahlásil príjemný mínus jeden stupeň celzia. Pohodička, veď sme v druhej polovičke Novembra. Za chvíľku už boli dva stupne pod nulou. Nič to, veď je ráno, slniečko sa do toho oprie a pôjde to. Vincent odparkoval na konci dnešnej našej trasy auto (pri chate Lopata na moravskej strane) a presadol si k nám. Tu sme zaznamenali na tento deň nový rekord – krásnych 5 stupňov pod nulou. Alebo to bolo šesť? To sa poddá, kým prídeme na štart – do Trenčína, žiadna panika!

V Trenčíne hľadáme vhodné miesto na parkovanie. Zadarilo sa nám ukážkovo. Stojíme rovno pred spoločnosťou Old Herold. Takto vhodne zvoliť základný tábor, to sa často nestáva. Nepobudneme tu však dlho, lebo zima. Nasadíme štartovné, nič, stále zima. Roman triezvo zvážil situáciu a rozhodol sa pre radikálny krok. Nasadil Mikulášsku čiapku a rezko sme vyrazili, lebo fakt nám bola zima. Keď sme prechádzali cez prechod pre chodcov, jeden z vodičov ako keby nič, dosť odvážne si to šinul až sme boli na pochybách. Roman len tak na okraj poznamenal „Snáď nechcel zraziť Mikuláša“.

Pomerne rýchlo sme sa rozohriali, keď tu zrazu zaúradoval Vinco. Vyhlásil, že neraňajkoval a chce si na pumpe kúpiť bagetu. S Romanom sme si povedali „Žiaden problém“. Proste pôjde dnu, zoberie do ruky bagetu, príde k pokladni, zaplatí ju a o dve minúty je pri nás vonku. No ale problém. Kým sa Vincovi podarilo kúpiť si bagetu na prázdnej pumpe, tak sme s Romanom boli na tom rovnako, ako na štarte. Zase nám bola zima. Asi tam mali dve bagety a Vincent sa nevedel rozhodnúť, ktorú si kúpi.

Našťastie po tomto incidente nám už cesta ubiehala rýchlo. Príjemným prekvapením bolo, keď sme narazili na Záblatskú kyselku. Boli sme trochu prekvapení. Sme zvyknutí na trochu iné pramene. Aby tam nič netieklo a bola tam pumpa? No, naštastie po chvíľke pumpovania sa dostavili aj výsledky. Ten, kto si doma zabudol termosku s čajom, mal konečne šancu si dať niečo teplé do úst. Kyselka mala krásnych 11,2 °C.

Na slovenskej strane sme nestretli takmer nikoho. Teda ak nerátame cyklistov. Jedného z nich sme na vrchole Machnáča zneužili na spoločnú fotku. Na štátnej hranici sme už stretli aj peších turistov, našich, nemluvili ale hovorili. Na moravskej strane to oproti našej strane žilo. Dnes sme mali šťastie, narazili sme len na zhovorčivých, dobrosrdečných a ochotných ľudí. Veru, povahou, kultúrou a čímkoľvek iným aj tí Moravania sú stále naši.

A teraz sa blížim k čerešničke na torte, k nášmu pamätnému gurmánskemu zážitku na chate Lopata. Vonku pofajčievali dvaja mladí ľudia, pár. Vincent sa tradične dral dnu. Snažil som sa ho trochu brzdiť, veď ani nevie, či sa tam dá platiť eurami. Pofajčievajúci pár zahlásil, dá sa platiť eurami, za chvíľku sme dnu a venujeme sa Vám. Plní očakávaní a najmä hladní sme si sadli za stôl. Moravania od vedľajšieho stolu sa trochu posunuli, aby sme sa zmestili a pustili sa s nami do diskusie.

A teraz to prichádza, na otázku, akú majú polievku nám obsluhujúca zahlásila – včera sme mali zabíjačku, máme zabíjačkovú polievku. Nestihol som sa ani poriadne zamyslieť a Vincent už stihol objednať tri polievky. Hútali sme spolu, čo to môže byť zač tá zabíjačková polievka. U nás také nemáme, a ak áno, je to nejaký druh kapustovej polievky. Priniesli nám nie príliš vábne vyzerajúcu kalnú tmavú tekutinu. Niektorí členovia prvé sekundy váhali, hľadali odvahu, ale nakoniec nik nezlyhal a pustili sme sa spoločne do toho. Polievka nám chutila. S kapustovou polievkou nemala nič spoločné, jedine, že by boli spolu na jednom jedálnom lístku. Nám to pripomínalo veľmi zriedenú žobrácku kašu, ktorá bola navyše dobre ochutená. Už len ten chlebík k tomu chýbal. Žiaľ, chlebík nemali. A teraz k cene – 3 x polievka, 2 x hroznovka a 1 x pivo stáli 6,12 €.

PS: Platil Vincent, pretože rada starších rozhodla, že nezaparkoval ideálne a to si zaslúži trest! Podarilo sa mu hneď na prvý krát zaparkovať auto na parkovisku najďalej od chaty Lopata. Ďalej sa už nedalo, to by nestál na parkovisku, ale na ceste.

komentár: 446 pridaný: 19.11.2018 - 08:09