Dnes je: štvrtok - 28.8.2025, Meniny má: Augustín
Aktualizované: 27.08.2025

Fotografie z roku 2015



On-line: 5

Akcie: 1000

Foto galérie: 814

Videá: 341

Odkazy: 605

Komentáre: 1675

Login:

Heslo:

Detail turistickej akcie

Cesta hrdinov SNP na východe #8 / Dukla - Svidník

Detail uskutočnenej akcie

Vložil:
Vinco
Dátum:
pondelok - 18.08.2025
Pohorie:

Pohoria:

Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina
Ondavská vrchovina
Vzdialenosť:
29 km
Čas:
8h 23m
Stúpanie:
440 m
Klesanie:
703 m
Náročnosť trasy:
7
Body výkonnosti:
71.3
Mapa:
Turista
prih. / ospr.
účasť
Vinco Vinco
So - 16.08.
Jozef Jozef
So - 16.08.
Mišo Mišo
So - 16.08.

Trasa akcie

Dukliansky priesmyk – Dukla, pamätník – Pod Zvezlom – Medvedie – Pod Javorím, rázcestie – Vyšná Písaná, rázcestie – Prameň pod Ščobom – Nižná Písaná – Údolie smrti, rozhľadňa – Kapišová – Hrickova – Nižná Jedľová – Hrabníky (348 m) – Svidník

Poznámka k akcii

Cesta hrdinov SNP na východe

Ôsme pokračovanie našej edície na Ceste hrdinov SNP na východe

Fotky a videa Videné: 25

1. akcia2. akcia3. akcia4. akcia

Komentáre:

Vinco

Vinco

2

Úvod

Táto edícia SNP-éčky na východe našej krajiny, ako pokračovanie spred dvoch rokov, sa vôbec tento rok nemala uskutočniť. Dopomohla tomu skutočnosť, že Rado odriekol našu spoločnú púť na Východokarpatskej magistrále, ktorú sme mali v pláne spolu absolvovať. Zišlo z nej a tak som ako náhradný plán navrhol najprv Mišovi, že si dokončíme celú časť (6 dní) chýbajúcej SNP-éčky. Poprosil som ho, či by nevymyslel celý plán putovania aj s ubytovaním. A on sa toho napokon zhostil na jednotku. Vymyslel to vynikajúco, za čo mu patrí veľká vďaka. Jeho návrh šesť dní skrátiť na tri dni, aby sme si niečo nechali aj na budúci rok, zapôsobil lákavo aj na Joža až tak, že napokon sme do Svidníka cestovali traja statoční. Dvaja pevne odhodlaní a jeden hľadajúci svoje limity práve zrekonštruovaných kolien. Jozef to s nami nakoniec celé absolvoval a za to mu patrí veľké uznanie. Pre neho to znamená rezultát, čo si do budúcna môže voči svojim kolenám dovoliť.

Putovanie

Keď sme sa ráno po návšteve parádneho kostola vo Svidníku dopravili na Duklu, išli sme si najprv pozrieť vysokánsku rozhľadňu priamo na hraniciach s Poľskom. Smola však bola, že v pondelok zrovna nie je v prevádzke. A tak sme sa museli uspokojiť iba s obhliadkou okolitého miesta aj s vojenskou technikou. Ja som videl prvý krát len tak kde tu pohodené tanky a delá a aj mínomet. Vôbec som nevedel, že každá dedina tu na východe, v trase oslobodzovania a prieniku cez Dukelský priesmyk, bude mať svoj tank, svoje delo a pod. Stretli sme sa aj s lietadlom. Poslúžilo nám ako tieň pri absolvovaní prestávky. No ako prvé, ihneď po oficiálnom štarte, sme venovali asi pól hodinku návšteve rozsiahleho Duklianského pamätníku SNP. Prešli sme si všetky jeho miesta a prečítali si pár informácii z tabúľ či pomníkov padlých hrdinov. Vždy som túžil navštíviť toto dôležité miesto s pohľadu oslobodzovania našej krajiny. Pri prechádzaní sa po tomto historicky dôležitom mieste som mal zvláštne pocity a som rád, že som aspoň raz v mojom živote mohol toto miesto navštíviť. Môj sen sa mi splnil.

Za Vyšnou Pisanou sme sa tiež na chvíľu zastavili pri útulni a prameni pod Ščobom. Už v dedine sme nastúpili na úmornú cestu po asfalte. Tu na východe sa tomu nedá vyhnúť. Bolo treba to pretrpieť. Úľava prišla za Nižnou Pisanou, kde sme odbočili si pozrieť vojenskú techniku a rozhľadňu v Údolí smrti. Na toto legendárne miesto som sa veľmi tešil. Dočkali sme sa asi najväčšej koncentrácie tankov na kilometer štvorcový. Ešte pred tým sme zasadli do blízkeho altánku v tieni a posilnili sa. Ja s Jožom sme si tu kúpili aj magnetky. K rozhľadni sa šliape do kopca, avšak moji parťáci si zvolili inú trasu. Išli si obzrieť tanky aj do lesa. Spoločné chvíle sme absolvovali pri rozhľadni a kochali sa výhľadmi a obzerali si tanky T-34. Ja som miesto zmapoval aj dronom, takže zábery uvidíte v pripravovanom vi­deu.

Asfaltu sme sa zbavili až za Kapišovou. No najprv sme zapadli do miestnej, na šťastie otvorenej pivárne zvanej U Duba. Svorne nám na stôl pristála orosená Plzeň. Mne ako osvieženie padla Plzeň dobre, no o BOZP školení miestneho štamgasta o tom, aký náročný je posledný kilometer putovania, sa to povedať nedá. Pivo sme dopili akosi rýchlejšie a radšej sme opustili toto školiace stredisko.

Za dedinou sa asfalt zmenil na betón. No to nebolo to najhoršie. Horšie bolo, že slniečko v tomto čase už riadne pripekalo. Našťastie za Nižnou Jedľovou naše telá vhupli do miestneho Lesoparku DUKLA, ktorý sa tyčí priamo nad Svidníkom. V ňom sme obdivovali velikánske mraveniská Mravca lesného, ktorých tu bolo neúrekom. Po obhliadke lesoparku prišla obhliadka vonkajšej expozície vojenskej techniky už priamo vo Svidníku.

Záver

Náš prvý deň na Ceste hrdinov SNP na východe krajiny sme ukončili večerou v Reštaurácii Vermex Lokal parádnym jedlom a tak dali bodku za prvým dňom na SNP-éčke.

komentár: 1721 pridaný: 27.08.2025 - 21:32
Jozef

Jozef

1

Nevedel som do čoho idem. Občas sa mi to stáva. Vlastne som bol oklamaný. Vraj iba 24 kilometrov. Ale iba prvý deň. Potom menej. Vlastne chalani až tak nekecali. Dĺžka trasy naozaj prvý deň mala v dvojcifernom čísle na prvom mieste dvojku. Bolo to 29 kilometrov. A na druhý deň to bolo naozaj menej. Iba 26! Keby to moje kolená čo i len tušili. Ale pekne po poriadku.

Je ráno. Budík ziape. Vstávame z postelí. Stíhame rannú hygienu. Raňajky plánujeme absolvovať až v teréne, niekde na trase. Kde? To sa uvidí podľa škŕkania žalúdka, počasia, ,momentálnej nálady, zaujímavosti daného miesta, možností výhľadov a ďalších tisíc dôvodov… A teraz šup na zastávku, lebo autobus nám ide o 06:08 hod. Trochu predbehnem dej a napoviem, že nakoniec raňajkujeme v tieni. Pod lietadlom Lisunov Li-2, ktoré bolo sovietskou verziou amerického lietadla Douglas DC-3. DC-3 patrilo medzi najlepšie stroje v dopravnom letectve 30. a 40. rokov minulého storočia.

Na zastávke sme trochu skôr, ako treba. Má to svoje výhody i nevýhody. Blízko je pravoslávny chrám, ten stíhame aspoň odfotiť. Nevýhodou je, že je zima a my sme v krátkych rukávoch. Nakoniec slnko prichádza skôr, ako autobus. Trochu to pomohlo, ale zatiaľ je slniečko nejaké zubaté. Veľa nás na autobus nečaká. Vedľa nás stojí manželský pár. Nakoniec s nami vystupujú na štátnej hranici.

Chalani ma znovu ukecali. Chcú navštíviť rozhľadňu Dukla. Vraj, keď už sme tu. Vraj to nie je ďaleko, niečo tesne cez kilometer. Nevyzerá to až tak do kopca, tak sa podvoľujem. Prechádzame popri pamätníku, ktorý je venovaný československej hliadke, ktorá ako prvá dňa 6.10.1944 vstúpila do vlasti a vztýčila na tomto mieste vlajku. Rozhľadňa je však zatvorená. V pondelok nemajú otvorené. Aj keby bol utorok, moc nám to nepomôže. Sme tu priskoro. Otvárali by až asi o hodinu neskôr…

Zostupujeme po „asfaltovom“ chodníku popri medzinárodnej ceste E3371 vedúcej z poľského Radomu do nášho Prešova. Asfalt pomaly pohlcuje vegetácia. Našinec by povedal zelina. Po ceste sa valí nejeden kamión. Šoféri nás s ruksakmi na chrbtoch vnímajú. Občas niektorý z nich zatrúbi. Napríklad aj teraz. Pardon, toto nebol klaksón. Asi by s tým kamiónom mal ísť radšej do servisu.

Ideme popri ďalšom pamätníku. Neznalý človek by povedal puknutý veľký kameň. A asi ani meno Jaroslav Vedral – Sázavský by mu veľa nehovorilo. Pritom to bol jediný československý generál, ktorý padol priamo v boji. Bol veliteľom 1. čs. samostatnej brigády. Osudnou sa mu stala protitanková mína, ktorú nezistil predbežný ženijný prieskum. Bola pravdepodobne zakopaná hlboko v zemi a iniciovaná nástražným dreveným kolíkom. Viezol sa na nákladnom vozidle. Dostal sa ledva zopár metrov za Dukliansky priesmyk. Zomrel tak vo svojej vtedajšej vlasti.

Už keď sme pri ženistoch, majú tu tiež svoj pomník. Priamo v Duklianskom priesmyku. A zaslúžene. Tento priestor bol tak zamínovaný, že ho nestihli odmínovať počas vojny a tak ženisti museli riskovať svoje životy aj po vojne. Pamätníci zhodnotili boje počas Karpatsko-duklianskej operácie slovami „krv, zima, blato a smrť“. Nemci dôkladne zamínovali priestor od Dukly až po rieku Ondavu. Ženisti do konca roku 1945 zneškodnili na východnom Slovensku 100 000 proti­tankových mín, 70 000 protipechot­ných mín, 120 000 delos­treleckých granátov a 500 leteckých bômb. Napriek tomu ešte v roku 1948 neboli v tlači zriedkavé tragické správy o zranení či zabití civilistov výbuchom míny.

Útočiacim jednotkám Červenej armády a 2. čs. armádneho zboru sa nedarí prelomiť obranu nemeckých jednotiek južne od Duklianskeho priesmyku a ovládnuť cestu k mestu Svidník. Preto veliteľ 38. armády generál Moskalenko rozhodol o zmene smeru hlavného úderu armády. Vybral si budúce údolie smrti. Práve tu sa nachádzame. Dnes je tu ako pamätník rozostavená tanková rota v útoku. Tento pomník vznikol ale až v roku 1969.

Vtedy to však tak ľahko nešlo. Terén údolia bol silnými dažďami rozbahnený. Znemožnil postup tankov, ktoré preto pechotu podporovali paľbou z miesta. Aby mohli tanky ďalej postupovať, museli ženisti pod paľbou nepriateľského delostrelectva spevniť cestu provizórnymi drevenými mostnicami. Na ďalší deň, 22.10.1944 obnovujú Sovieti útok a dosahujú okraj Nižnej Písanej. Tu ale narazili na mínové pole. Ženisti v ňom počas noci vytvárajú priechody.

V nasledujúci deň útočiace jednotky dosahujú stred Nižnej Písanej, kde zaujali obranu a počas 24.10. odrážajú protiútoky nemeckých jednotiek. Nakoniec po intenzívnej delostreleckej príprave dňa 25.10. 12. gardová tanková brigáda spolu s 305. streleckou divíziou dokončila oslobodenie obce. K oslobodeniu ďalšej nasledujúcej obce Kapišová však došlo nakoniec až 26.11.1945. 12. gardová tanková brigáda v bojoch stratila 32 zo 42 tankov. Padlo tu 2 700 vojakov 305. a 70. gardovej streleckej divízie. Traduje sa príhoda, že po ukončení bojov sa načas voda potoka Kapišovka sfarbila dočervena krvou padlých vojakov. Podľa toho dostalo údolie svoj dnešný názov. (viac tu: https://www.vhu.sk/udolie-smrti/ )

V Kapišovej čapujú už od 12-tej. Vitajte na východe. My sme sa túto nečakanú pohostinnosť rozhodli využiť. A už to pred nami pení v pohároch. Zrazu si vedľa sadne miestna „celebrita“. Zrazu sa s nami, bežnými smrteľníkmi baví. Neviem ako k tomu došlo, asi Vincent takéto typy priťahuje. Dozvedáme sa, že posledný kilometer je najťažší a čo všetko sa môže stať. Z toho usudzujem, že nešťastník býva asi kilometer od šenku a tých posledných kilometrov cestou domov zažil až až. Ešte nikdy som nevidel Miša tak rýchlo vypiť pivo. Zdvihli sme sa a šli ďalej. Vincent sa tam ešte chvíľu motal. Veď on nás dobehne. Celebrita dostala prezývku bezpečák. Aj sme sa potom Vincenta pýtali, či má podpísané školenie o BOZP a dovolili sme si vysloviť pochybnosť, či mu to v robote uznajú.

Na záver len toľko, že som veľmi túžil uvidieť Svidník a ešte viac túžil po tom, aby som už sedel a nehýbal sa… A to je ešte len prvý deň!

komentár: 1718 pridaný: 22.08.2025 - 21:10