Dnes je: piatok - 19.4.2024, Meniny má: Jela

Hosť 1 Hosť 1
Po - 09.08.

Fotky a videa Videné: 100

prehrať videoprehrať video prehrať videoprehrať video
1. akcia2. akcia

Trasa akcie

Slaná voda, chata – Hájovňa na Rovniach – Rozhľadňa Šťaviny – Babia hora (1725 m) – Prelez Brona – Malá Babia hora (1517 m) – Borsučie – Vonžovec – Slaná voda, chata

Poznámka k akcii

Dvojdňová turistická akcia spolku v Oravských Beskydách.

DOPRAVA:
Do štartu pricestujeme autami v pondelok večer 9.8.2021. Zatiaľ to vyzerá podľa počtu prihlásených na dve autá. Jožovým auto pôjdeme my chlapi a Miriam. Druhým autom pôjdu naše kvetinky – severanky. Ktorá z nich pôjde autom, sa dohodnú už ony medzi sebou.

UBYTOVANIE:
Toto poradila / našla Miriam a vybavil som ja:
Zarezervoval som celú chatu: Chata u Miňa na 9.8. a 10.8. Cena chaty na jednu noc je 120€
V chate sa pohodlne vyspí 14 (štrnásť ľudí), takže neváhajte a prihlasujte sa. Na chate sa nevarí, ale 300 m od chaty je Penzión Beskydy, kde sa dá najesť.

Prvý deň 10.8. (utorok) vystúpime na najvyšší vrch pohoria Babiu horu.

Kto chce ísť môže sa prihlásiť. Zatiaľ sme prihlásení ôsmy, takže je voľných ešte šesť miest. Neváhajte s prihlasovaním sa na akciu.

(upravené: 31.7.2021)

Komentáre:

Príprava

Príprava vyliezť na dve baby, avšak nie z mäsa a kostí grin, ale z hliny a skál bola veľmi zdĺhavá a prakticky trvala od júna 2020. Dnešnú akciu predchádzali dva pokusy a to v lete 18.6. a potom na jeseň 23.10. Vždy stroskotali na zlom počasí. Priznám sa, že vtedy som sa ešte za dobré počasie nemodlil grin, čo sa v tomto zdarnom pokuse zmenilo. Intenzívne prosby a modlitby niekoľko dní pred výpravou evidentne pomohli. Poďakovanie Bohu za prekrásne počasie počas obidvoch dní je na tomto mieste vhodné a preto vyslovujem „Ďakujem Pane Bože za všetko, čo si nám zariadil a pripravil“.

Možno je aj dobré, že nám táto akcia vyšla až teraz, lebo v tomto prípade bol záujem početnejší. A navyše v minulých pokusoch išlo len o „baby“, teraz sme mali v „ponuke“ aj druhý najvyšší vrch pohoria a to je viac, to sa počíta.

Pri vybavovaní ubytovania boli trochu problémy. Pôvodný plán chata Slaná voda bola úplne obsadená a náhradný plán bol tak trochu krkolomný. Pôvodne som objednal dva od seba vzdialené penzióny po šiestich ľuďoch, ale vstúpila do toho prozreteľnosť teda – Miriam a na jej odporúčanie som objednal idylickú chatu u Miňa, kde sme boli všetci pokope aj s rezervou. Mne sa ubytovanie veľmi páčilo.

Doprava

Chcem týmto poďakovať Ivanovi a Jozefovi, že zabezpečili bezpečnú a bezproblémovú dopravu na i z akcie svojimi autami. Pri ceste na chatu sme sa presvedčili, že aj počas cesty na akciu sa dá zažiť malé dobrodružstvo grin Mám na mysli štrkový úsek, ktorým nás viedla moja navigácia.

Ubytovanie

Chatu u Miňa sme poznali iba z obrázkov. No po príchode sme sa presvedčili, že chata je v ideálnom prostredí a má ideálny počet lôžok pre viacrodinnú dovolenku. Tak akosi prirodzene sme sa rozdelili na izby, aby mal každý to svoje pohodlie. Na chatu i prostredie nemám žiadnu výtku, práve naopak. Vedel by som si predstaviť aj grilovanie či opekanie, ale to je už téma na inú akciu grin

A teraz o prvej túre

Ráno

Večer sme sa jednotne dohodli, že budíček bude o 6.00 hod. Pri takom množstve turistov je príprava na štart zdĺhavejšia. Ranná toaleta a raňajky zaberú svoj čas. Aj pri tom všetkom sme to stihli na jednotku a vyrážali od chaty Slaná voda ešte pred dohodnutým časom o 7.40 hod. Podotýkam, že všetci boli vo vynikajúcej nálade, aspoň z môjho pohľadu.
Chcem na tomto mieste spomenúť hosťa akcie, ktorým bol Ferko manželský partner Alenky. Rád som Ťa spoznal a dúfam, že to nebola posledná akcia, ktorej si sa s nami zúčastnil.

Prvá stopka

Prvé zastavenie sme absolvovali pri Hviezdoslavovej horárni a opodiaľ postavenej rozhľadni. Okrem občerstvenia sme tu vykonali aj tradičný štartovací rituál, bez ktorého nemôže žiadna turistická akcia PAT a MAT začínať. Ivan tu stihol vypustiť aj drona, ktorý zmapoval okolie z vtačej perspektívy. Mňa a Miša zaujali výhľady na okolité pohoria, ktoré sa z rozhľadne dali sledovať nainštalovaným ďalekohľadom. Proste paráda – bol som v nemom úžase.

Druhá stopka

Ďalšiu prestávku sme si spravili na rozhľadni Sťaviny. Keďže už slniečko riadne hrialo využili sme jeho služby na vysušenie mokrých tričiek. Niekto sa stihol aj najesť iní sa posilnili tekutinami. Tí romantickejší vystúpili na rozhľadňu a pokochali sa nádhernými výhľadmi. Boli krajšie, vďaka vyššej nadmorskej výške. Od tejto chvíle sa rovinka stala akosi naklonenejšou grin

Tretia stopka

Vydláždená cestička nás doviedla ku „křišťálovej studánke“. Opäť sme absolvovali oddych a občerstvenie. No hlavným programom boli nádherné výhľady. Bolo vidno, že sme už dosť vysoko a náš cieľ Babia hora už nemôže byť ďaleko. A naozaj, čakalo nás už len 1200 m na vrchol s prevýšením 170 m, nič strašné.
Cesta na „veľkú Babu“ vedie viacerými vydláždenými cestičkami. Ja osobne som bol veľmi zvedavý, ako to na tej „babe“ vyzerá a veľmi som sa tešil.

Štvrtá veľká stopka

Keď sme postupne dorazili na vrchol bol som prekvapený. Babia hora je značne navštevovaná Slovákmi i Poliakmi. Dnes tu bolo možno aj tristo turistov rôznych vekových kategórií. Prekvapilo ma, že vrchol je rozsiahli a pojme oveľa viac ľudí a každý si nájde kúsok svojho miesta na dookola rozsypaným kameňoch. Pobudli sme tu aj hodinu a za tú dlhú chvíľu sme stihli toho veľa. Jožo s Ivanom postupne vypustili svojich „okrídlených vtákov“ a nádherne zmapovali vrchol z výšky. Okrem toho, že sme absolvovali občerstvenie i oddych udiala sa aj milá udalosť.

Mišo si rok pripravoval odovzdávanie narodeninového darčeka pre už päťdesiatnika KOWA. Myslím si, že vhodnejšie a slávnostnejšie miesto na odovzdanie darčeka by sa ani nenašlo. Tým darčekom bol ručne vyrábaný lovecký nôž v koženom puzdre. Kowo bol evidentne milo prekvapený a dojatý a pri tej príležitosti bol nútený prijať úprimné gratulácie od všetkých členov výpravy. Kowo – všetko najlepšie Ti želáme.
Pobyt na vrchole sme zavŕšili odovzdávaním vrcholových medailí a potom sme sa už posunuli bližšie k druhému cieľu Malej Babej hore

Piata stopka

Po odchode z „veľkej Baby“ sme mali „malú Babu“ ustavične na očiach, no nebolo to len dole. Museli sme prešliapať mierne vlnky s malým oddychom v sedle Prelez Brona. A potom sme už dorazili na tretí najvyšší vrch Oravských Beskýd. Jemná trávička na vrchole lákala na oddych, a tak nikto nepohrdol. Aj tu lietali „naše vtáky“ a priniesli nám do videí nádherné pohľady. Po prestávke nás čakal už iba zostup, ktorý sme absolvovali po skupinkách.
Po približne dvoch hodinách sme dorazili ku chate Slaná voda. Hľadali sme „kofolový“ prameň na chate, no tá bola pre verejnosť zatvorená. A tak sme s vďakou využili služby blízkeho bufetu, kde sme smäd zahasili kofolou, pivečkom a fainšmekri aj kávičkou. Takto sme prečkali čakanie na druhú skupinku a keď prišli dohodli sme sa na návšteve hostinca Babia hora v Oravskej Polhore.

Hostinec Babia hora sa stal našou piatou a poslednou zastávkou. Pochutili sme si na pizze a Kowo šiel do rizika a dal si kurací rezeň s ryžou. Pivo a kofola zavŕšila perfektnú turistickú akciu tohto dňa.

Záver

Chcem všetkým aktérom poďakovať za skvelú spoločnosť na tejto akcii. Mne zostanú v pamäti určité „obrázky“ veľmi dlho a som rád, že boli obohatené vašou prítomnosťou. Ďakujem Vám.

čítať môj komentár k ďalšej akcii…

komentár: 1044 pridaný: 15.08.2021 - 20:44

zobraziť foto zobraziť foto

Navečer sa naša partia rozdelila. Môže za to Ivan. Začal totiž spomínať. Možno netušil, čo jeho spomienky môžu spôsobiť. Chcel nám ukázať, kde kedysi bol pri Oravskej priehrade. Mal popritom aj bočný úmysel. Chcel sa vykúpať v nej. Ten pred nami nezatajil. Tak sme si zobrali plavky a šli sme. Reku, aspoň skúsime.

Prichádzame k vode. Podstatne viac ľudí je na brehu ako vo vode. Nič prekvapivé. Zrazu z vody vychádza asi 16 – 18 ročná dievčina. No. Toto som zrovna nepotreboval. Nech je voda akokoľvek studená, teraz už do nej musím vliezť. Inak by som sa v zrkadle pri holení veľmi ťažko sám sebe pozeral do očí…

Ide to. Nohy dopoly lýtok už sú vo vode. A dokonca si aj nohy cítim. Vyzerá to nádejne. Nie je to síce hneď, ale je to len otázka času. Vojdeme do vody. Pokiaľ možno z tejto strany noci… Stačí zle stupiť, pošmyknúť sa, nerátať s takým sklonom dna… a už je to. Tentoraz sme mali kúpanie sa s výhľadom na Tatry. A to veru nebýva každý deň…

komentár: 1040 pridaný: 12.08.2021 - 19:35
Jozef

A podarilo sa. Síce prvé dva pokusy nevyšli…a to sme v druhom prípade už mali objednané aj ubytovanie na chate Slaná voda. Na tretí krát to už vyšlo. Tentoraz už niet cesty späť. Veru niet, lebo to bude okruh. Len s ubytovaním je zo začiatku trochu problém. Bude nás okolo desať. Tentoraz je však chata na Slanej vode obsadená. Nakoniec zvládneme i tento problém a ubytúvame sa v obci Sihelné. Babia hora, navštívime ťa!

Celý výstup na Babiu horu od chaty Slaná voda by sa dal rozdeliť do troch jednotlivých etáp. Prvá etapa z chaty Slaná voda po Hájovňu na Rovniach je dlhá 2,9 km a turista na nej zdolá 150 výškových metrov. Pri prepočte je to asi 52 výškových metrov na kilometer. Aspoň podľa mapy.cz. Tieto čísla v slovnom vyjadrení znamenajú asi toľkoto: žalúdok zatiaľ máš šancu vysporiadať sa s raňajkami, lebo neskôr možno budem potrebovať všetky sily na výstup.

Druhá etapa z Hájovne na Rovniach po mostík cez potôčik je trochu strmšia. Na úsek dlhý 1,6 km pripadá 119 výškových metrov. Takže na jeden kilometer pripadá asi 74 výškových metrov. Zatiaľ sa jedná iba o mierne pritvrdenie. Stále dokážeme postupovať spolu. Zaostávajú iba tí, čo zdržujú fotografovaním a natáčaním videí. Čiže ja. Zároveň je to posledná výzva pre žalúdok, aby sa vysporiadal s raňajkami. Očividne totiž začína prihárať…

Treťou etapou končí všetka sranda. Od mostíka cez potôčik až po vrchol je to už iba o stúpaní. O stúpaní a čím ďalej krajších výhľadoch. Na úseku 3,7 km dlhom nás totiž čaká 723 výškových metrov čo je v prepočte asi 195 výškových metrov na kilometer. O dôvod navyše zastaviť sa a vychutnať si ponúkané výhľady. Tu už sa netvoria skupinky postupujúcich turistov podľa sympatií a podľa toho, kto si má s kým čo povedať. Jednoducho sa delíme na skupinky podľa kondičky. Občas sa mi zdá, že niektorí by tentoraz paradoxne prijali, keby som fotil viac…

Na vrchole Babej hory sme strávili asi hodinu. Každý po svojom. Raz sa od batohov vzdialil jeden, inokedy zase niekto druhý. Dôvody rôzne. A niekedy možno aj rovnaké. Nikdy sa však nestalo, aby pri batohoch nebol nik z nás. S každou pribúdajúcou sa minútou strávenou na vrchole sa vracala do líc zúčastnených zdravá farba. Veru, aj úsmevy sa stávali širšími a úprimnejšími. Podarilo sa. Sme tu! A čochvíľa budeme tam! Na Malej Babej hore! A sakra. To bude klesania…

Počas klesania nejako inštinktívne zisťujeme, že sme sa rozhodli správne. Aspoň čo sa týka zvolenej strany výstupu na Babiu horu. Doma pri pc zisťujem, že je to naozaj tak. Totiž z Babej hory do sedla Brána (Przelecz Brona) je to 2 kilometre, pri ktorých turista sklesá 437 výškových metrov! Ako je to možné? Lebo popri tom klesaní si nevšimne, že na trase je prítomné aj stúpanie. Celých 131 výškových metrov(*). Ak by sme šli opačne, v poslednej etape pri stúpaní na Babiu horu z tohto smeru by nás čakalo krásnych 218 výškových metrov na kilometer. A možno by to bolo iba o hlave, lebo pohľad z Malej Babej hory na Babiu horu by nás psychicky veľmi nepovzbudil… Predsa len sa lepšie pozerá z Babej hory smerom dolu na Malú…

Zo sedla na Malú Babiu horu je to také ani – ani. Ani kilometer ďaleko, ani 100 metrov výškových vysoko. Vyzerá to neškodne. V prepočte na kilometer je to asi 116 výškových metrov. Takže na hlavnom hrebeni sa nám to zjemňuje. V pravý čas, lebo už toho máme miestami dosť a ešte naše kolená čaká náročné klesanie…

Znovu sa delíme. Niektorí z vrcholu odchádzajú skôr. Skôr aj na vrchol prišli. Asi majú záložný plán. A v ňom ďalšie dôležité ciele na dosiahnutie. A nimi sú nič iné, ako pivo a tieň pri chate Slaná voda. Veru aj tieň! Keď sme sa totiž znovu zišli pri chate Slaná voda už sme vyzerali! Ja som sa nebál skôr príchodzieho Vincenta opýtať „dovolíš mi prisadnúť si môj červený brat, aby som v pokoji mohol vypiť náš tradičný nápoj kofolu?“ Áno, kofolu. Lebo som bol šofér. A červený brat svojmu druhému červenému bratovi dovolil.

PS: Spoliehame sa na najchladnejší kraj Slovenska cez leto? Áno dá sa, ale… budeme červení. Asi by nabudúce mohol niekto zobrať aj opaľovací krém. Vlastne nie mohol, ale mal. No, ale ak to bude mať na starosti niekto, nezoberie to nikto a sme tam, kde sme boli… znovu červení.

(*) Kto vie ako to je? Nie je totiž jedno či na mapy.cz zadáte na tomto úseku štart Babiu horu, alebo sedlo Brána (Przelecz Borona). Vo verzii, kde je za štart určené miesto Babia hora, dáva čísla ako som použil v texte – 2 km vzdialenosť / prevýšenie 437m dolu a 131 m hore. Keď ale na tom istom dlhom úseku zadám za štart sedlo dostanem iné čísla ohľadom prevýšenia – 2 km vzdialenosť / prevýšenie 395 m hore a 101 m dole. Asi chyba mapy…

komentár: 1038 pridaný: 12.08.2021 - 12:29

Reakcie na komentár: 1038

Rado

Jožo, tie prevýšenia sú iné preto, lebo dole ideš po poľskej strane a hore po slovenskej. A v tejto banánovej republike už ani ten meter nie je to čo býval. cheese Škoda že som si to nemohol po desiatich rokoch zopáknuť. Výhľady z Babej góry s fakt nádherné.

zobraziť foto
komentár: 1041 pridaný: 12.08.2021 - 20:10

Reakcie na komentár: 1041

Jozef

Človeče, máš pravdu. To ma nenapadlo. U nás je všetko možné. Už neplatia ani fyzikálne zákony. Za chvíľu možno zrušíme aj gravitáciu a budeme lietať! To si na Babej hore kedy bol? My sme tam mali veľa ľudí. U teba tá fotka vyzerá ako niekde uprostred Sibíri a sám…

komentár: 1042 pridaný: 13.08.2021 - 09:08
Ivan

Fíha, super partia, super miesto, super program.
Už lámem rodinu na skrátenie dovolenky grin

komentár: 1033 pridaný: 01.08.2021 - 14:24

Reakcie na komentár: 1033

Vinco

Ivan, dúfam, že sa Ti rodinu podarí zlomiť. Cítim v kostiach, že ak nám bude priať počasie, budete to ďalšia nezabudnuteľná turistická akcia. Veď takých akcií veľa nebude a Ty môžeš strávený čas s nami nahradiť rodine nejakým super náhradným programom, ktorým sa blysneš.

Ja viem, že v tomto pohnutom čase tých dovoleniek s rodinou nie je veľa, ale vždy sa dá nejaká ďalšia pekná dovolenka absolvovať smile

Pozdravujem všetkých členov Tvojej rodiny a želám im veľa šťastia a zdravia.

komentár: 1034 pridaný: 01.08.2021 - 21:27

Reakcie na komentár: 1034

Ivan

Vybavené grin

komentár: 1035 pridaný: 03.08.2021 - 19:28
Vinco

Ešte aby sa podarilo počasie.
Marikáááááááá­ááááááááááááá­ááá? Modlíš sa za počasie?